۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۳۴

میراث فرهنگی در هفته ای که گذشت؛

نقص در مراسم رونمایی از مرمت مساجد در حضور رئیس جمهور/ دستبرد به موزه تبریز

نقص در مراسم رونمایی از مرمت مساجد در حضور رئیس جمهور/ دستبرد به موزه تبریز

حذف طبقات اضافه ساختمان قوه قضاییه در حریم کاخ گلستان، اشکال در مراسم رونمایی از مرمت 600 مسجد تاریخی در حضور رئیس جمهور، انتصابات جدید در سازمان میراث فرهنگی و نارضایتی از محقق نشدن وعده های گردشگری در ابوموسی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، هنوز هفته جدید آغاز نشده بود که دزد یا دزدانی به موزه تبریز در استان آذربایجان شرقی دستبرد زدند و 5 شی تاریخی متعلق به دوره ساسانی را ربودند. مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی گفت: پنج شی تاریخی مربوط به دوره ساسانی شامل دو بشقاب، یک تنگ و دو کشکول از جنس نقره شب جمعه از موزه تبریز سرقت شده است.

تراب محمدی به خبرنگار مهر گفت: با وجود اینکه در ساختمان موزه آذربایجان دوربین های مدار بسته نصب شده در موقع سرقت، اپراتور ساختمان خواب بوده و سارق یا سارقان به راحتی وارد ساختمان شده اند. ضمن اینکه این موزه دارای دو نگهبان هم بوده اند اما آنها متوجه ورود دزدان نشده بودند.

درحالیکه محمدی عنوان می کند اقدامات حفاظتی مانند دوربین مدار بسته و نگهبان در موزه تبریز وجود داشته است، اما صابر عباس زاده رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی گفته است که در ساختمان موزه آذربایجان موارد امنیتی به درستی رعایت نشده و دوربین های نصب شده در محل کیفیت مناسبی ندارند.

دو انتصاب جدید در حوزه سرمایه گذاری و کانون اتومبیلرانی سازمان میراث فرهنگی

در ادامه روند انتصابات جدید در سازمان میراث فرهنگی، ملک زاده رئیس این سازمانف مجید ابوالفتحی را از سمت مدیرعاملی کانون اتومبیلرانی و جهانگردی برکنار و وی را به جای معاون سرمایه گذاری نشاند. همچنین یک استاد دانشگاه را نیز به مدیریت کانون برگزید.

حذف طبقات اضافه ساختمان قوه قضاییه در حریم کاخ گلستان

امسال قرار است کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد اما برخی مشکلات در حریم این کاخ، باعث ایجاد نگرانی برای پذیرش ثبت جهانی این اثر تاریخی شده است با این حال مدیرکاخ گلستان گفت: حذف طبقات اضافه ساختمان قوه قضاییه که حریم کاخ گلستان را بر هم زده و موجب اشکال در ثبت جهانی کاخ شده است، با رایزنی معاونت میراث فرهنگی و مسئولان مربوطه در قوه قضاییه در حال برطرف شدن است.

رئیس جمهور از مرمت 600 مسجد تاریخی رونمایی نکرد

در هفته گذشته خبرهای زیادی درباره مرمت 600 مسجد و بنای تاریخی رسید و عنوان شد که در مراسمی رئیس جمهور حضور پیدا کرده و از مرمت این مساجد در قالب ویدئوکنفرانس رونمایی می کند اما درست پس از پایان سخنرانی احمدی نژاد در سالن همایش های صدا و سیما که روز 16 اردیبهشت برگزار شد، ارتباط با استان همدان برای رونمایی از مسجد جامع این شهر درحال انجام بود که به دلیل نقص فنی این کار متوقف شد بنابراین رئیس جمهور نتوانست از مساجد تاریخی رونمایی کند. پس از ترک سالن توسط وی، جمعیت حاضر در مراسم نیز برنامه را ترک کردند.

در این برنامه معاون میراث فرهنگی اعلام کرده بود که پروژه مرمت 600 مسجد از سال گذشته آغاز شده است به همین دلیل کارشناسان میراث فرهنگی مرمت این تعداد مکان تاریخی در 7 ماه را کمی تامل برانگیز دانستند.

نارضایتی بخش خصوصی از محقق نشدن وعده های ساخت هتل در ابوموسی

همزمان با سالگرد ادعاهای واهی درباره مالکیت اعراب بر جزیره ابوموسی، بخش خصوصی فعال د ر حوزه هتلداری اعلام کرد که از پیگیر نشدن وعده های داده شده برای تبدیل جزیره ابوموسی به منظقه گردشگری و ایجاد زیرساختها برای آن گله مند است چرا که بعد از یک سال هیچ یک از این وعده ها تحقق نیافته است.

 

کد خبر 2050268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha